Thursday 12 May 2011

HUTANG

Hari rabu 11hb. May 2011 terpaksa ke balai polis Kajang untuk membuat aduan mengenai seorang manusia yang bila berhutang tak reti nak bayar. Sudah lebih setahun menghilangkan diri, masa minta mulut manis macam gula bila dah dapat batang hidung pun tak nampak, bila datang rumah kita balik yang kena maki dengan keluarga dia. Untuk manusia yang bernama Hj. Amir Mustafa Bin Razali No. KP 630323-08-6547 sila ambil pengajaran dari pesanan Rasullullah ini.
 
"Ya Tuhanku! Aku berlindung diri kepadaMu dari berbuat dosa dan hutang. Kemudian ia ditanya: Mengapa Engkau banyak minta perlindungan dari hutang ya Rasulullah? Ia menjawab: Karena seseorang kalau berhutang, apabila berbicara berdusta dan apabila berjanji menyalahi." (Riwayat Bukhari)
Ia menjelaskan, bahwa dalam hutang itu ada suatu bahaya besar terhadap budipekerti seseorang.

Beliau tidak mau menyembahyangi jenazah, apabila diketahui bahawa waktu meninggalnya itu dia masih mempunyai tanggungan hutang padahal dia tidak dapat melunasinya, sebagai usaha untuk menakut-nakuti orang lain dari akibat hutang. Sehingga apabila dia mendapat ghanimah, maka beliau sendiri yang menyelesaikan hutangnya itu.

Dan sabdanya:

"Akan diampuni orang yang mati syahid semua dosanya melainkan hutang." (Riwayat Muslim)
Berdasar penjelasan ini, maka seorang muslim tidak boleh berhutang kecuali karena sangat perlu. Dan kalaupun dia terpaksa harus berhutang, samasekali tidak boleh melepaskan niat untuk membayar.

No comments:

Post a Comment